söndag 2 december 2007

Ensam hemma


I fredags morse fick jag en obehaglig överraskning då jag öppnade mejlen. Morgonkaffet hamnade i vrångstrupen; underkänd på tentan som jag var så säker på att jag klarat. Detta innebär att jag har två tentor väldigt snart, en på lördag och en lördagen efter. Trevligt? Som tur var lyckades jag ändå koppla av på julbordet. Borde gå dit en gång till, hade inte en chans att smaka på ens hälften, det var så mycket mat där! Jag blir lika förvånad varje gång...

Lördagen inleddes med att jullådan hämtades upp från källaren. Jag håller strikt på min tradition att inte pynta innan första advent, men vill gärna ha allting klart så att adventsljusstaken är redo att tändas till frukosten. Kändes skönt att ha någonting att göra medan vi väntade på att det skulle bli dags att åka till S. Första långturen med bilen, flera timmars mörkerkörning...livrädd. Whisky vid ankomsten garanterade att jag skulle slippa köra hem åtminstone. Första gången jag träffade pojkvännens mormor/moster/morbror/kusiner, hans syster fyllde år. Efteråt var jag lite förvånad, tänkte inte ens på att bli skärrad. Berodde säkert på whiskyn :P. S måste lära mig laga den där underbara svamppajen! Kan man ha en härligare svärfamilj? De packade tillockmed ner lussekatter och fruktkaka, så jag och loppan har mummig fika till ikväll. Bliss.

Söndagar är sällan mina bästa dagar. Pojkvännen åkte tidigare idag, eftersom chefen hade bokat ett tidigare flyg till Norge. Ingen vet varför. Tack o lov för att julkalendern finns! Annars hade jag aldrig fått upp loppan så tidigt. Känns alltid lite vemodigt när han reser, fast jag vet att vi snart ska ses igen. Nästa gång vi ses är det förstås bara en liten tid, sedan åker han på "kort långresa". Det blir bra för honom att komma iväg, jag vet hur mycket han har längtat, tjatat och drömt om detta.

Avslutningsvis vill jag skriva en rad till Beer Belly: Allt kan verka mörkt och kallt, allt kan vara skit - men ändå kommer vi igen starkare än någonsin. Get your ass back in here pronto.

"När första ljuset brinner
står julens dörr på glänt
och alla barnen glädjas
att fira få advent."

4 kommentarer:

la linda sa...

fina uppmuntrande ord till beerbelly, här kommer några till dig!! :) du komemr fixa båda tentorna den här gången utan problem. vips så har du ett nytt mer glädjande mail i din inbox som berättar att den här gången gick det bättre!! lycka till! (och du, vem har söndagar som favoritdag..?)

beerbelly sa...

Go du är. Tack.
Inte sugen på bloggning eller något annat för tillfället, men uppskattar tanken.
Tråkigt med tentan :(.
Måste ha varit nära ändå.Lite extra gnugg på något så fixar du omtentan lätt.

Greenchili sa...

linda: Tack snälla, vi får se hur det blir med tentorna, oavsett så uppskattar jag lite uppmuntran :) Angående söndagar så funderade jag en stund och kom fram till att de nog är min tredje favoritdag, efter fredag och lördag.

BB: Så härligt att se dej! Ta du det lugnt ett tag, bara jag vet att du tittar in ibland och inte glömmer bort mig alldeles. Du borde komma med varningstext: "Beroendeframkallande" ;)

Hade tre poäng från godkänt... har lite mer än en vecka för att fila på den. Blir nog att jag fokuserar bara på en tenta. Det kommer ju alltid fler chanser på den andra!

Kramar till er båda :)

beerbelly sa...

Tack, du är för snäll. Jag kommer självklart titta in ibland. Läsa och någon kommentar här och där. Det klarar jag inte att sluta med..
Kram