tisdag 18 december 2007

Återhämtningsdags

Nu var det ett tag sedan jag skrev här ordentligt, vilket främst beror på mental utmattning. Det tog sin början med tentan i lördags, kraschen kom väl ungefär vid denna tiden i söndags och har varat ungefär tills jag gav upp och insåg att jag måste ta ett par semesterdagar. Ett ganska allvarligt fall av skriftlig afasi i en chatt och ett tryck över bröstet fick mig att själv få upp ögonen för eländet. Inget mer plugg, inget jobb, inget "tänka på och planera för framtiden". Nu är det julhelg, dags att vila.

Jag håller mig alltså till det privata planet. Idag blev det en tur med General Eskilsson till folktandvården för att dra ut hans stackars visdomstand. Egentligen hade vi planerat att julhandla, vilket snabbt visade sig svårhanterligt med tanke på hur trött jag var och hur plågad han var av bedövning och en timmes tandutdragning. Kom hem med en låda Blossa Vinglögg, som kommer att räcka hela julen, januari, februari och förmodligen lite till. Förra årets har en slatt kvar i botten märkte jag när jag rensade ur skafferiet ;)

Tar till mitt favoritknep för att varva ner: matlagning. Paj enligt svägerskans instruktioner blev det idag. Besök av svägerskan imorgon, that pie better be spectacular. Hon kommer själv att drabbas värst eftersom hon ska få den serverad till lunch :P Det blir torskpanetter med gräddcitronsås, kokta grönsaker och potatis till middag. Det är inte tillnärmelsevis så jobbigt*, fast jag kommer att hålla mig igång ändå med att göra pepparkaks- och glöggtryffel. Hoppas det funkar med vinglögg, annars är jag kokt. Jag har redan funderat ut att jag ska göra brysselkålssoppa till julafton och förbereda cheesecake till nyår. Blir lycklig av bara tanken**!

Mi amado har kommit fram ordentligt till sin destination, samt funnit ett internetcafé! Vi kommer att kunna ha en spontan kontakt de här veckorna, det känns bra.

Tenho muitas saudades.



*Paj är säkert lätt att laga egentligen, men det var mitt första försök så det var nervigt.
** Nej, jag vill inte bli kock. Det är stressigt, jobbigt och jag skulle förlora mitt intresse då.

3 kommentarer:

beerbelly sa...

Bra att du vilar! Det blir för mycket ibland bara helt enkelt.

Visdomstand ut.. brr.
Blossa vinglögg låter bra. Nej det är svårt att dricka några mängder av glögg. Jag köper inte ens längre om det inte är planerat att ha fest eller så.

Aha där blev pajen gjort. Starkt jobbat :). Lätt eller inte bra ändå!. Mycket matlagning på gång alltså. Men ingen julmat? Nej bryssekålssoppa.. hmm bra om du gillar den förstås ;)
Cheescake är mer min grej =).

Skönt att ni kan hålla kontakten förstås. Trist annars.

Ta det lugnt nu som sagt. Laga mat och vila :). Viktigare att du mår bra än bloggar förstås.
Ha en bra dag. Kram

Greenchili sa...

Tack BB, alltid lika trevligt att se dina kommentarer - snabb är du med :)

Brysselkålssoppa är faktiskt gott, särskilt med creme fraiche, löjrom och lite klippt gräslök *slurp*

Jo, hade jag inte fått något livstecken på tre veckor hade jag säkerligen klättrat på väggarna!

Har fått gjort en del idag, mer i bloggen senare. Kram o ha en mysig kväll.

beerbelly sa...

Löjrom är gott åtminstone ;).
Gott att du fått lite gjort. Kollar förbi senare då :)
Kram och ha en mysig kväll du med.