lördag 22 december 2007

Vems är felet?

Är det snällt att plocka ut någon ur elden och sedan placera dem på ett ställe där de inte kan få vård för sina brännskador? Finns det en generell regel som säger att det är ens skyldighet att se till att de får rätt vård, eller är det godtagbart att säga: "Jo, men vi räddade deras liv, det räcker väl. De vore döda om vi inte hade tagit dem ur elden." Jag tycker inte det, inte om vården kunde göras tillgänglig. Personligen hade jag hellre stannat i elden än att plågas varje dag i ett känslokallt samhälle.

Så nu undrar jag två saker; vems är felet och varför vill vi så gärna hitta någon att skylla på?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vems felet är passar jag nog på.
Genom att utse en syndabock kan man kanalisera sin frustration på den saken/personen. Att utse en syndbock inom en grupp handlar ju om att stärka gruppen som helhet. I ett större perspektiv handlar det ju om att få världen lite mer förstålig. Att saker har en orsak och någon som gör dem och inte bara att saker händer av sig själv eller utförs av någon man inte vet vem det är . Hade en kul diskussion på ett seminarium vad som händer i en grupp med om man inte utser en syndabok vid ett misslyckande ? Kommer gruppen att kunna gå vidare eller kommer den slitas i bitar då olika delar i gruppen har olika förklaringar till den tidigare misslyckandet. Kontentan syndabokar stärker grupper.

beerbelly sa...

Vet inte vad du pratar om riktigt. Låter som något hemskt tv program.

beerbelly sa...

God jul på dig. Säkert sagt det redan men skadar inte igen.
Kram.

Greenchili sa...

Jag inser att jag var lite väl otydlig :) Det jag skriver om är invandringspolitiken. Vi hjälper folk genom att ta emot dem från oroshärdarna och undlåter sedan att ge dem den hjälp de behöver för att kunna läka sina själsliga sår. En av konsekvenserna, anser jag, är ökad brottslighet (även för andra generationen), minskad integration, minskad återflyttning; ja, massor av mänskligt lidande. Tänk så mycket vi kunde tjäna på att satsa mer pengar på att hjälpa dem fullt ut vid ankomsten, och gav mer individuell hjälp.

God Jul, hoppas ni får en trivsam ledighet. Kram :)

Anonym sa...

Mänskligt kapital förräntar sig på lång sikt, och det är ingen som orkar vänta på. Av den anledningen är det inte lönt att engagera sig i hållbara långsiktiga interventioner, utan man pysslar med konstgjord andning av olika karaktär.

parentes: Av den anledningen överväger jag omskolning till ingenjör.

Goder Jul!

beerbelly sa...

Jag kan inte nog om problemen .. för komplicerat.
Har bara en "fast" åsikt i ämnet och det är att man ska skilja på flytkingar och invandrare i debatten.
Ha det gott. Kram

Greenchili sa...

Ulrica: Word.

BB: Ja, såklart. Jag menar flyktingpolitiken *doh* :)

Kram!