torsdag 6 december 2007

Choklad och julstök

När du är sugen på choklad, kan inte alla chips i världen tillfredsställa dig. Det funkar åt båda hållen, har jag hört. Tvivlar dock - choklad fixar de flesta sug. Ingen marabou, nej, nej, riktig choklad ska det vara. Finchoklad. Praliner från Peter Beier, då kan det räcka med två för att jag ska vara nöjd en hel kväll. Kanske tre...

Varför är det så att när jag är som mest sugen på en härlig, mörk pepparmintspralin är det alldeles tomt i skåpen och för sent att åka iväg och handla? Det är säkert av samma anledning som att när jag har vägarna förbi affären, tre mil härifrån, anser jag mig inte ha råd. Onödig utgift, säger förnuftet. Tills jag kommer hem och blir sådär chokladtokig igen. Hilfe. En i familjen har åtminstone fått sitt sötsug tillfredsställt och det med råge! Lillan och jag har bakat saffransbröd (lussekatter för den som vill). Jag gjorde ett stort bröd och sen hjälptes vi åt med massor av små "kusar". Dessutom har hon bakat pepparkakor med mängder av kristyr och annat krimskrams hemma hos en klasskamrat.

Hur orkar man? Jag menar alltså föräldrar som orkar med att bjuda hem andras ungar för att pyssla. Jag gillar inte att pyssla. Pyssel är kladdigt och stökigt och det blir aldrig som man tänkt sig - det saknas grejer, exempelvis. Det där man tänkte köpa. Det är alltid dyrt dessutom, för till skillnad från förskolorna har jag inte miljoner flörtkulor (stavas det så?) hemma, i olika storlekar och färg. Filt i minst tre färger, massor av bomull, vattenfärg, porslinsmålningsfärg, penslar i tre storlekar minst, färgpennor, dekorationskrimskrams som pärlor och små guld/silverhjärtan, glanspapper, klister, glitterklister, snören.... man baxnar! Ändå finns det folk som faktiskt frivilligt tar på sig att göra sånt. Jag är medveten om att det finns pysselaffärer där man kan köpa färdiga fixasjälvtomtegubbe-set, men det är faktiskt inte så särskilt mycket billigare. Fördelen med det är såklart att man slipper allt skräp som blir över och som är totalt värdelöst ända tills nästa jul. Eller möjligen påsk hörde jag någon säga. Finns det verkligen folk som orkar påskpyssla?! Måla ägg, där går gränsen PUNKT

Förutsätts det att alla har en gigantisk vind/källare/ett stort garage att sätta alla sina många jullådor i? Jag har ett pytteförråd, ett litet, som är till brädden fyllt med gamla kläder, leksaker och annat som jag bara inte kan förmå mig att slänga för att det kan säljas eller möjligen återanvändas av någon tänkt behövande släkting. Problemet är att det mesta är sådant en familj med småbarn kan ha nytta av och ingenting som skulle glädja någon i min omgivning eftersom ingen har barn. Det där måste jag skriva om en annan dag, hur det är att vara helt ensam förälder i omgivningen - ingen liten kusin att leka med. Inga vänner med barn, alls*. Märker att jag gärna skulle skriva om det nu också, men nån måtta får det vara på svadan.

Har hittat recept på hur man gör egna, smaksatta chokladpraliner. Yes :)

Pärontryffel
Pepparkakstryffel
Mörk chokladtryffel

*Tonårsbarn räknas faktiskt inte här.

7 kommentarer:

beerbelly sa...

Det blev en roman :).

Fattar att inte alla gillar pyssel. Tur det. Det pysslas så det räcker för länge sedan ..

Bak med dottern någon gång är väl rätt lagom?
Gott med pepparkakor med .. och vin.. jag ska skippa glöggen helt i år.. det är för sött.

Tråkigt förstås att ingen av kompisarna har barn. Jag är ju nästan i motsatt situation .. alla har småbarn.

Finsmakare :) det gillar jag. Egna praliner låter riktigt gott med.

Ha en riktigt pysslig kväll då? =)

Greenchili sa...

En roman haha Hade jag skrivit om allt hade det tagit två sidor till av bloggsidan. Det sparas med andra ord till senare dagar...vet inte vad det är med mig nu, det fullkomligen svämmar över.

Blir inget alls pyssel ikväll, orkar jag diska blir jag glad :)

Note to self: Gör paj imorgon. Paj är gott.

beerbelly sa...

Diska är sjukt tråkigt. Paj är gott.
Kram.

la linda sa...

åååh...hur gör man sådana?
publicera receptet om du har möjlighet. ha en bra dag och helg!!

11 - Menea sa...

du får praliner

Greenchili sa...

bb: Paj blir nog inte förrän imorgon, men praliner kanske ;) Disken är åtminstone fixad!

linda: länkar finns nu i originalinlägget, håll tillgodo!

M: Har jag sagt att du är fin? <3

la linda sa...

tack söta du!!