fredag 14 december 2007

Kort lägesrapport

Vet inte om ni har märkt det, men en olycka kommer sällan ensam. Min dotter fick uppleva det igår, då hon först klämde fingrarna i en bildörr och sedan tappade sin Luciakrona i golvet så att plastljusen gick i tusen bitar. Trots alla bekymmer fick hennes två familjer (åtminstone de kvinnliga delarna av dem, de manliga har aldrig "tid" med lussefirande) se världens sötaste tärna* - inte Lucia, kronan var definitivt omöjlig att reparera. Barnet lyckades med konststycket att se ganska glad ut, fast hon hade väldigt ont. Hemgjorda saffransbröd, Oscars och Annas pepparkakor, kaffe och saft försvann i ett enda huj!

Idag hoppas jag att jag hinner med och kommer ihåg allting jag har att göra. Vaknade av bara förskräckelsen för ungefär 45 minuter sedan och vågar inte somna om, fastän klockan inte ska ringa förrän klockan sex. Fördelen är väl att jag bör hinna fixa fejset och slipper sminka mig på bussen. Tanken är att jag även ska hinna packa väska till lillan, som sover över hos mormor och morfar ikväll. Jobbar ett par timmar fram tills strax efter lunch, möter upp pojkvännen som kommer hem från jobb idag och ikväll har vi tid hos kiropraktorn. Tentar klockan åtta imorgon.

Tentan, ja. Har någon tänkt på hur mycket det är att hinna med såhär innan jul för oss studerande, enastående mödrar? Lussefester, julfirande med skolan/barnets övriga aktiviteter, handla julklappar när barnet inte är med, städning**, tvätt och matlagning***, föreläsningar och tentaplugg? Hur gör folk, egentligen? Jag är tacksam om jag inte missar hälften! Vad? Socialt liv? Hahahahaha :D

Nu är jag troligtvis offline tills tidigast söndag kväll. Trevlig helg gott folk!


* Tärnljus går utmärkt att använda som mikrofon. Det ser dessutom ganska kul ut när man stoppar det i munnen.
** Dammsugning/torkning, disk, rensa avlopp, byta trasiga lampor...
*** Glöm ej heller julbak och pepparkakstryffel!

8 kommentarer:

beerbelly sa...

Aj då fingrar i bildörr låter inet kul. Trist med kronan mde. Men sen låter det mysigt och gott.

Håller tummarna för tentan. Fattar att det är körigt innan jul.

Hör av dig när du får tid och försök vila lite ibland med när det hinns med.
Ha en bra helg. Kram.

11 - Menea sa...

Hoppas det gick bra för dig på tentan..tack att du finns för att mellanåt tycker jag att det är mycket lättare att planera döden än livet.
kram

Greenchili sa...

BB: Det blev bra tillsist. Tentan vet jag inte hur den blev, men det dröjer 3 veckor innan jag behöver orka bry mig. Tack för omtanken, jag ska försöka ta åt mig och faktiskt koppla av lite ibland. Kram :)

Älvan: Du är, som vanligt, fantastisk! Vi klarar oss igenom allting du och jag, vad världen än slänger i vår väg. Du har bevisat din styrka gång på gång, varför skulle det vara annorlunda nu? <3

beerbelly sa...

Bra att det är avklarat. Bra, det är viktigare med avkoppling ibland än man ofta tror. Gäller att ta sig tid ibland helt enkelt. Ha en bra dag. Kram.

Anonym sa...

Det där låter inget vidare hörru. Klämma sig i bildörren.
Naturligtvis hoppas jag att tentan gick bra, och jag skall höra av mig. Nu är det lite tjockt (no shit vad förvånade vi blir över det) för här är en ny examination av något slag på g. Sen blir det 20 veckor juridik. Det kommer ju säkert att bli mycket lugnare. *harkel* Pepparkakstryffeln så, du har haussat den. Jag måste testa!

Per Edman sa...

Sannerligen en studerande, enastående moder.

Greenchili sa...

BB: Japp. Sov sött, kramar :)

Ulrica: Bildörr var inte så farligt trots allt. Allting som ska sitta fast verkar fortsätta sitta fast, däremot har plåsterkonsumtionen gått upp med några tusen procent. ;)

Hör av dig när du har tid...öh...det blir väl aldrig, så hör av dig när du känner att du verkligen vill prioritera det! Hehe

Ja, pepparkakstryffeln var grym. Den är slut! Gör dubbel sats till jul.

Per Edman: Exakt. Just idag är jag nog mest en trött mamma, förstås! Blogguppdateringen får gärna vänta en dag till, tror jag.

beerbelly sa...

Sov sött och kramar till dig med :)