torsdag 27 december 2007

Förbannade krämare

Mellandagsrea. När allting ska bort, allting ska väck, inget pris är för lågt och inget lågt beteende för illa. Folk har spenderat sina surt förvärvade slantar, och i de flesta fall en hel del slantar som ej förvärvats utan lånats till löjeväckande ränta, på "julfirande"; platt-tv, gps, mobiltelefoner och gudinnan vet vad annat onödigt. Nu ska de mjölkas på den sista kreditvärdigheten för att öka likviditeten och hyllplatsen inför nästa säsong.

Det vore trevligt att se statistik över hur många fall hos kronofogden som kommer till på grund av våra högt ställda krav och förväntningar på julen. Detta är såklart extra intressant med tanke på att människor i vårt avlånga land verkar ha minne på motsvarande guldfisknivå. Buffert och sparande? Varför då? Folk verkar bli lika förvånade över räkningar och matkostnad i januari som skåningarna blir över vinterns första svarta halka.

"Oj! Jag blev förvånad, blev du förvånad? Jag blev förvånad!"

I dagens SDS står att läsa tips angående hur man ska klara januari. De flesta råden är vettiga, exempelvis att köpa billiga rotfrukter, äta hemlagad lunch och panta flaskor. Tyvärr står det i "faktarutan" ett björntjänstråd: "Handla mat på faktura". Det hade väl inte varit så illa, om det bara hade stått, i stora röda bokstäver, OBS VARNING OBS ENDAST I NÖDSITUATIONER. För jisses amalia, herreminje! Vi ska alltså förköpa oss till jul och sedan skuldsätta oss än värre genom att handla på kredit. Vet hut!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bra rutet!

beerbelly sa...

Bra inlägg. Håller med. Vet inte hur barnfamlijer ska komma undan kraven bara .. Även om jag inte tycker att mängden saker/mat på jul är något mått på hur man är som förälder, så känner nog många att de måste leverera då.
Ha en bra kväll.

Greenchili sa...

Hosanna: Tack och välkommen in :)

BB: Tack. Jag vet precis hur man ska lyckas med att ha måttligt med klappar. Det handlar om tillvänjning.

Det barn som får se på reklamfinansierade barnprogram och filmer som baseras på kommersiella intressen - Bratz the movie är ett skräckexempel som får mig att klökas - och som "alltid" fått allting de önskat sig, de kommer att bli oerhört besvikna den jul det är lite magrare utdelning.

Det barn som istället tittar, måttligt, på icke-kommersiell (om nu någonting får vara det idag) tv och lite snällare filmer (Pippi, Bamse), samt vants vid att glädja sig åt en eller två klappar och att inte alltid få trycka tuggummi ur automaten eller köpa tidningar varje gång man går i affären, det barnet kommer att stråla med ögonen av lycka över att det får någonting alls till jul. Det handlar inte om att vara taskig, tvärtom. Ger jag henne precis allt kommer ingenting att kunna glädja henne.

Saker ger oss inte lycka. Tyvärr är det svårt att laga såntdär i efterhand - det måste börjas då de är små. Hoppas din kväll blir fin :)

beerbelly sa...

Säger inte emot. Inte minst för att jag inte har barn..
Men när de börjar snacka i skolan .. 10-13år eller så. Då är jag inte säker på att det är så "enkelt". Hoppas det funkar så dock.
Kvällen har varit ok. Var hos en kollega och kollad en knepig spansk film som jag inte vet vad jag tyckte om riktigt :).
Ha det gött.