måndag 21 januari 2008

Promenad

Det är skillnad på att gå vid havet och vid åkern. Ibland tycker jag att det är skönt att ha tillgång till båda, men i Skåne finns det i gengäld ingen ordentlig skog. Allting är planterade parker av något slag. Även en gammal park är en park, tycker jag. Skog är någonting mycket mäktigare, det har eget liv.

Ändå finns det någonting fint med landsvägen och åkern, trots eller kanske tillockmed på grund av den uppenbara kultiveringen. Människans spår behöver inte vara fula. Trots mina försök att vara positiv slås jag av hur gräsligt platt vi har det här. Kan inte gå upp på en kulle och se ner på alltsammans, tyvärr.

5 kommentarer:

beerbelly sa...

Tar lätt den där utsikten över min just nu.. hoppas det känns lite bättre då :-).
Största nackdelen enl mig är att det är så platt där nere hos er. Blir lätt trist. Men du har ju kusten som sagt.
Ha en super dag!

Nollan sa...

Är man uppvuxen med skogen är det svårt att förlika sig med slättlandskapet. Bodde ett tag på en slätt och oj vad jag saknade riktig skog. Det infödingarna kallade skog, var för mig en dungen ;) Ska det vara öppet och platt så får det vara hav, det gillar jag däremot. Men det är klart att vandra på en landsväg omgiven av vajande sädesfält kan också vara en källa till glädje.
Ha en bra kväll!

Greenchili sa...

BB: Jo, jag skrev ju det också - gräsligt platt har vi det här. Kram

Nollan: Lite grand, ja. Hav har vi här också, men just vid mig är det slätten som breder ut sig. Byter gärna till skog, precis när som helst :) Ha en bra kväll du också!

11 - Menea sa...

Hmmm...var har jag hört detta innan? Jooo...my words!!
Men, kan man inte ha det man vill just nu, får man ta vad finns och göra det bästa av det.

Greenchili sa...

Älvan: Brainonfire har också sagt det vid tillfälle när han besökt slättlandskapet :)

Allting har sina för- och nackdelar. Tror jag skulle sakna havet om jag bytte till skogen. Kloka ord, min vän. Jag ska definitivt göra det bästa av det som finns! Puss <3