fredag 11 januari 2008

Älsklingen och snusstoppet

Anledningen till min tystnad här är såklart att mr cutey cute aka pojkvännen är hemma igen. Kombinera detta med att jag nyligen slutat snusa så klarnar det genast lite mer.

Jag har drabbats av allting. Svullna händer och fötter, leder som ömmar. Min mage är svullen och gasig, jag ser gravid ut. Letar desperat på nätet efter anledningar till att det är bra att inte snusa, förutom pengarna då - för jag betalar gärna för att slippa allt detta. Tyvärr är detta det enda jag hittar:

" När man slutat snusa ökar salivproduktionen som håller munnen ren, och man känner sig oftast fräschare och får bättre andedräkt. Risken att skada tänderna minskar också när man slutar snusa eftersom snus fräter på tandköttet och gör att det dras upp mot tandhalsarna. Tandköttet blir också snyggare." källa: Infomedica

Ursäkta, men det där räcker inte som motivation för mig just nu. Jag behöver veta att jag minskar risken för dödlig sjukdom med åttahundrafemtitvå procentenheter. Minst. Inte ens min pojkvän tycker att snuset är så farligt. Huvudsaken är att jag inte röker säger han, och tar därmed effektivt bort en av de få icke hälsorelaterade anledningarna man kan ha till att sluta snusa - partnerns olust inför snuset. Nähä.

Mitt humör är upp och ner hela tiden; oftast ner. Jag gråter utan anledning. Svartsjukan är helt utom kontroll. Jag fick tokspel och raderade, inför pojkvännens ögon, en av hans FB-kontakter. Visserligen en extremt slampig, halvnaken och "I know you from Wayn"-kontakt, men sådär gör man väl bara inte? En del av mig tycker att det var på tiden, en annan del av mig tycker att jag måste ha varit komplett störd. Han tog det väldigt bra, tröstade mig (det behövdes) och kramade mig lääääänge. Jenny skrev, på sätt och vis, om det här fenomenet (läs tredje stycket). Fast hon har nog antagit en mera passiv ställning, troligen för att hon inte känner sig hotad eller osäker på sig själv.

När blev jag såhär? Jag som är fantastisk, underbar på alla vis, omtänksam, oerhört intelligent, skitsnygg och sexig, attraktiv och tillockmed kan laga mat! Känner inte igen den sidan av mig, vill inte kännas vid den. Verkar som om enda vägen ut är att börja snusa igen.

8 kommentarer:

beerbelly sa...

Det är inte bra för hjärtat/blodtrycket bla att snusa .. inga studier som visar något kanske men man får högre puls/blodtryck så troligen inte bra.
Tycker du ska hålla på dig och verkligen sluta när du kommit så här långt. De fysiska besvären lär gå över snart.
Ang raderingen. Alla kvinnor är lite märkliga det får man räkna med .. ;-D
Klart du är fantastisk. Ha en fortsatt underbar helg!

Nollan sa...

Jag har aldrig snusat och därmed aldrig slutat så jag ska väl akta mig för vad jag säger ;). Jag hoppas iaf att du håller ut, för jag är ganska övertygad om att vinsterna är fler än pengar och andedräkt. Hälsomässigt inte minst. Dock är det är aldrig kul att känna sig som du beskriver. Men jag är övertygad om att du är allt det där andra positiva du skriver också och tror att du snart hittar tillbaka dit, utan snus. Stå på dig, jag tror på dig!
Kram

Greenchili sa...

BB: Ja, just det. Blodtrycket hade jag alldeles förträngt! Tack :D Jag är fantastisk. Angående att alla kvinnor är märkliga eller ej, så tar vi det när jag inte är drabbad av osedvanligt kraftig abstinens ;) Kram!

nollan: En vinst är ju att inte hela tiden vara tvungen att ha snus med mig vart jag än reser. Plågsamt också att alltid behöva se till att ha tillräckligt med gift hemma över helger osv. Det är trots allt ett beroende. Tack för att du tror på mig! Kram

beerbelly sa...

Hehe ja vi kan ta det då. Det stämmer då med ;-D.
Ha en perfekt kväll nu!
Kram

Z sa...

Kanske kommer du att skjuta fram de gråa håren, säger jag helt ovetenskapligt.
Själv äter jag en c-vitamintablett om dagen (fast bara en halv nu när jag har den äckliga sorten) för att jag fått för mig att de grå håren kommer senare då....suck.

Snuset binder väl c-vitamin, och nu när du slutat snusa kan du tillgodogöra dig ännu mer av c-na....

Finare hår och tänder, alltså :)

Greenchili sa...

BB: Grr =P

Z: Är vitamin C bra för hår och tänder? Har visst dålig koll på vilka vitaminer som är bra för vad... Fast tar en multivitamintablett om dagen för att undvika brist.

Z sa...

Greenchili
Det beror väl mest på gener,
men jag noterade att många dataloger & programmerare redan i 20-årsåldern har gråa hår, och de är kända för att skippa frukt och grönsaker.
(högst ovetenskaplig studie alltså ;))

11 - Menea sa...

att snusa mottligt är inte hälsofarligt alls. Mottligt betyder att en dosa ska räcka i 3 dagar.Tro mig, jag är master in medical science.