tisdag 26 februari 2008

Sådant jag hade velat veta...

Det finns ett par saker jag gärna skulle informerats om vikten av innan jag började läsa på Universitetet. Som exempel kan vi ta reglerna för studiemedel och vård av sjukt barn. Jag vet att det kommer att få mig att framstå som mindre aktiv i mitt informationssökande när jag avslöjar min okunskap, men det bryr jag mig strängt taget inte om. Sanningen är att jag varit i en omöjlig och överbelastad situation som helhet och hade önskat att någon annan berättade detta för mig. Kanske via en länk "för dig som studerar och är förälder" på CSNs hemsida. Kanske finns idag? Nåja, nu tänker jag upplysa den som sitter i samma sits om ett par grejer som är riktigt bra att veta på förhand:

  • Du får studiemedel även för kurser du är omregistrerad på. Det innebär alltså att du inte måste dubbelläsa eller söka kurser du inte tänker läsa för att få CSN medan du tar omtentor. Väldigt bra, eftersom man då slipper gå in i väggen helt i onödan när man försöker göra för många saker samtidigt.

  • Man kan inte anmäla VAB hos försäkringskassan, det måste ske på särskild blankett hos CSN. Du får bara tillgodoräkna dig hela veckor, det är alltså inte lönt att anmäla enstaka dagar. Mycket bra att veta om exempelvis barnet blir sjukt några månader och din partner förutsätter att du "som bara läser" ska vara hemma. Gör på rätt sätt och du kan få förlängt perioden du har rätt till studiemedel med det antal veckor du varit hemma, samt minskad studieskuld efter en viss tid - precis som när du själv är sjuk. Praktiskt.
Jag återkommer vid tillfälle med fler saker som är bra att veta. Även om det är för sent för mig kanske det finns någon annan som kan ha nytta av detta.

2 kommentarer:

beerbelly sa...

Bra info. Hoppas det hjälper någon. Tråkigt att det ska vara så besvärligt med allt sånt här.
Hoppas du har en suverän dag!
Kram

Greenchili sa...

Eller hur. Tycker de är särdeles dåliga på att ge relevant information till olika grupper av studenter, fast jag inser att de försöker. Gillar nymodigheten "Mina sidor" där man kan logga in med bank ID. Har studerat länge, så jag uppskattar alla förenklingar även om de kom lite sent för min del.

Tack, detsamma BB. Må solen skina på oss! (Fast nu regnar det ;)