torsdag 7 februari 2008

Blackle

Självfallet har jag andra ting att skriva om, men först måste jag genast ta itu med att berätta om den "nya" sökmotor min kära svägerska S visat mig. Den drivs av google och fungerar på precis samma sätt, men har helt svart bakgrund, vilket skall spara energi. Det finns också angivet på sidan hur många kilowattimmar som beräknas ha sparats genom användandet av denna sökmotor istället för de vanliga med vit bakgrund. Jag har tidigare haft vanliga google som startsida, mest för att det var förinställt (troligtvis av min käre kusin som ordnat lite med datorn i början, vem vet ;), och första sidan brukar sällan vara den jag använder ofta. Desto bättre om den då är svart, så att den kan spara något lite ström. *ler*

Länk finns här: Blackle

9 kommentarer:

Z sa...

vet inte vad ovanstående spammare menar med alla sina länkar,
men välkommen till min miljöblogg i så fall :)

beerbelly sa...

Tvivlar lite på att det blir en mätbar skillnad om den inte står med den sidan uppe länge och ofta förstås. Men alla försök är nog bra :)
Hoppas det funkar.
Ha en superdag.
Kram

Greenchili sa...

Anonym: Bienvenido a mi blog! He visto esta "Darkoogle". Es muy similar a Blackle, y parece ser también la tecnología de Google. Gracias por el enlace.

Por favor, disculpe mi español, ya que no estoy muy versado en este idioma.

Z: Det anonym skriver är bara att han eller hon också har hittat en version av google som är svart, som finns tillgänglig i mer än 40 länder. Den har tydligen också en sökmöjlighet "liknande sida", som google tydligen har. Jag är inte så insatt :) Det är således inte spam, utan en fullt allvarligt menad kommentar.

BB: Halloj! Jo, nog stämmer det att det blir en väldigt liten bäck. Även bäckar små kan dock bli till en stor å :) Stor kram och hoppas du får en trevlig kväll!

Anonym sa...

Nice *jag gillar*

Nollan sa...

Gillar tanken. Bytte genast till denna, hade också googles vita som start tidigare. Som skrivs på infosidan, även om skillnaden i energiåtgång är liten så fungerar det ju också som en påminnelse om att vi bör tänka till när det gäller energiförbrukning generellt.
Tack för länken!
Kram

Z sa...

Gissar tyvärr fortfarande att första kommentaren var spam. Spanjoren har nog ett spamrobot-reklamprogram som indikerar så fort det står 'Blackle' i något blogginlägg.
(har fått några liknande, alla på spanska, en gång nämnde jag Madrid och fick då "Hola! Me gusta....." typ:
"Jag gillar din blogg. Kolla in dessa tre bloggar också:.....")

Fast jag går helt med på att han i detta fallet gav matnyttig info :)

Greenchili sa...

Z: *fniss* Jag är nog lite väl blåögd ibland.

Greenchili sa...

Hosanna: Trevligt att du gillar den :)

Nollan: Ja, jag tycker också om den lilla påminnelsen. Kram tillbaka!

la linda sa...

och varför gör man inte bara den vanliga google till en sådan energisnålare sida...??