onsdag 20 februari 2008

Långa dagar

Mr cutey cute och jag har det bra. Det är svårt att riktigt förmedla må-bra-ha-det-bra-känslan, men ni fattar säkert. Lugnt och skönt, händelserikt och omväxlande på samma gång. Just nu är han inte här, vilket paradoxalt nog faktiskt passar bra. Svårt att få någonting vettigt gjort när han är ledig ;) Vi kommer ses till helgen igen. Skönt.

Skolan har arbetsmarknadsdagar idag och imorgon, vilket innebär bråda tider särskilt för de studenter som är i slutet av sin utbildning. Jag har inte förberett mig särskilt bra, inget utskrivet eller ens uppdaterat CV, ingen anmälan till kontaktsamtal med företagen... vet inte vad jag ska ha på mig eller vilka företag jag borde prata med. Meh. Jaja, spontanitet är en av mina starka sidor! (Den som garvar får stryk!)

Idag har jag alltså femtioelva saker att göra. Lillan ska nämligen sova över hos min mor och sedan sova hos en väninna imorgon, därför behövs det packas. Kläder, hygienartiklar, böcker, gosedjur... Själv vet jag inte riktigt var jag ska sova de följande nätterna. Inatt blir det troligtvis hemma. Imorgon kanske hos en väninna i stan eller hos mr cutey cute. Det sistnämnda mindre troligt men ack så lockande!

Vid närmare eftertanke vet jag knappt ens vad jag vill jobba med. Anledningen till det är att jag är av den fasta övertygelsen att arbetsbeskrivningar sällan berättar särdeles mycket om hur det enskilda jobbet är utformat, och att testa är bästa sättet att veta ifall man vill arbeta med det. Det skiljer sig dessutom så mycket mellan olika företag. Huvudsaken är att jag får frihet under ansvar, inflytande som motsvarar ansvaret och får arbeta med någonting som någorlunda motsvarar något av de områden jag studerat inom. Företagsetik är förstås också avgörande. Miljö- och personalvård är oerhört viktiga aspekter för mig. Det är ganska brett, inser jag. Nu vet jag att jag kunde varit mer lite specifik, men de som vet vad jag läser och har läst vet, ni andra har ju ingen nytta av den informationen :)

Att testa olika typer av arbeten vid olika arbetsplatser hänger nära ihop med att jobba på uthyrningsföretag. Därför tror jag att det blir min första anhalt, men därmed inte sagt att jag inte kan tänka mig någonting annat ifall tillfället uppenbarar sig.

Morgongröt och kaffe, sedan upp upp och IVÄG!

5 kommentarer:

beerbelly sa...

Roligt att ni har det bra du och mr.cc.
Det är verkligen inte lätt med jobb och du har rätt i att det skiljer väldigt mycket även inom yrken. Kan rent av skilja massor inom samma företag.
Kan vara rätt med bemanningsföretag. Ger lite erfarenhet med så kanske det är lättare att få fastjobb. På många sätt är det nog bättre med fast annars.. det går att byta ju :-)
Ha en superdag med alla spontana saker.
Kram

Nollan sa...

Gott att du/ni har det bra :)
Håller med dig om att det är svårt att få en uppfattning om vad ett arbete innebär genom en arbetsbeskrivning, att testa är sällan fel. Bemanningsföretag kan ju vara ett sätt att få prova lite olika. Har en del kompisar som börjat så, hamnat på ställen där både h*n och arbetsgivare trivts med varandra och möjligheter till fasta tjänster dykt upp. Hur som haver hoppas jag det blir bra den dagen det är dags!
Kram

Z sa...

Dessutom slipper du de interna konflikterna på den arbetsplatsen :)

11 - Menea sa...

jag önskar jag vore verbal.Istället är jag clueless.Det var kul att träffa dig sötaste.
älskar dig

Greenchili sa...

BB, Nollan & Z: Ja, det är lite så jag tänker. Rätt mycket så, faktiskt :) Tack, dagen gick jättebra! Kraaaam

Älvan: Du är inte mer clueless än andra, egentligen. Gör du crazy saker är du ändå medveten om hur crazy de är. Det är inte clueless, bara galet =P Puss på nosen!