måndag 11 februari 2008

Att försova sig

Det är väldigt mycket lättare att försova sig när man inte har någonting särskilt att passa tiden till nästa dag. Har jag jobb eller tenta kommer jag alltid upp i tid. Troligen beror det på att dylika ting känns viktiga.

Tyvärr ställer inte min hjärna in sig på att dotterns förskola är sådär viktig, som mitt jobb eller min tenta. Det betyder att jag alltsom oftast får bita i det sura äpplet, ringa till skolan och be om ursäkt för att jag försovit oss. Igen. Möjligen ligger en del av problemet i att det just inte är så viktigt att hon kommer i tid, åtminstone har de inte lyckats förmedla vikten av det till mig. Jag får exempelvis ta henne ledig när jag vill, utan att fylla i varesig den ena eller den andra blanketten. Bara denna terminen har hon varit ledig i mer än två veckor. Inte har hon missat någonting av vikt då. En annan sida av det hela är att jag vet så väl att hon skulle klara av att hoppa över en klass. Det enda skälet till att jag låter henne vänta är att det är en så pass stor fördel att gå tillsammans med barn i samma ålder, vilket är viktigare än man kanske tycker vid en första anblick. Tänk bara på när de kommer upp i tonåren och vad som är brukligt på gymnasieavslutningar!

Trots detta är det ändå en nackdel med att jämt komma sent, även om jag är noga med att tala om att felet är mitt. Dottern tror kanske att det är okej att komma sent till skolan, vilket lätt kan sitta i även till nästa årskurs. Dags att inse att den stora helheten gör det viktigt att jag går upp i tid, även då jag inte måste passa skola eller arbete. Dottern ska tidigt skolas till att komma i tid, annars får jag lätt äta upp det senare, inte sant?

5 kommentarer:

beerbelly sa...

Jag vet inte mycket.. Mycket möjligt att du har rätt om hålla tiden och äta upp det sedan..
Möjligt att det är bättre att försova sig och inte stressa med.
En del bekanta jag har som lyckas ta livet totalt med en klackspark verkar väldigt harmoniska och har riktigt bra liv.
Lagom är bäst kanske... Ingen hjälp/medhåll från mig mao. Bara fler frågor och pladder.
Säker på att du är en mycket bra mamma det är huvudsaken.
Ha en superdag utvilad och allt!
Kram

Nollan sa...

Jag tror också att det är en fördel att gå med jämnåriga, viktigare än vad som synes vid en första anblick. Att komma i tid är väl oftast också bra förstås, i det långa loppet. Tror jag. Att kunna vara ledig då och då, utan att missa något väsentligt låter dock helt okej.
Kram

11 - Menea sa...

haha...nää ungar gör ändå vad de vill sen oavsett..de barnlösa kan tycka att man abdikerat som förälder..de andra vet att det blir bra till slut.
har inte sovit inatt sweetie..och snart börjar jag hallucinera..haha pretty cool. Njuter av att vara korkad..puss love ya

Greenchili sa...

BB: Tack :) Ja, allt måste vara bättre än att stressa sönder sig. Hälsan kommer först. Kram!

Nollan: Ja, det kan ha många fördelar, och att låta barnet ha en lugn termin eller två behöver inte heller vara dåligt. Låt barn vara barn, som jag brukar säga :) Ha en bra dag!

Älvan: Förhoppningsvis, men abdikera kommer jag definitivt aldrig att göra :) Sömnbrist låter inte helt bra gumman, hoppas du får ta igen det snart. Puss!

Ps. Du är inte korkad om du inser vad du gör fel och väljer att låta dig själv göra det. Ds.

la linda sa...

vad vet jag som inte har några egna barn men spekulera kan man ju göra. min mamma var aldrig sen, istället gick hon alltid upp tre timmar innan hon var tvungen att åka till jobbet vilket jag när jag själv började ställa klockan tog som min vana också. på senare år har det där visserligen ändrats radikalt och jag kan inte förstå hur mamma inte ville använda tiden till att sova :) när det gäller det här med att gå med barn i en högre årskurs vet jag faktikst inte huruvida det är fördelaktigt eller neegativt. tror det är viktigt att s till varje barn och därmed komma fram till vad han/hon har mest nytta av. stor kram.