måndag 18 februari 2008

Legalisera sexköp

Det onämnbara. Det får inte sägas, för det är så icke-PK. Fy på mig! Men jag gör det ändå! Jo! Legalisera sexköp. Jag menar det, det är inget skämt. Det är inte ironiskt menat eller ett illa genomtänkt infall av galenskap.

Jag har aldrig själv köpt eller sålt sex, och har därför ingen egen erfarenhet av yrket från något håll. Det finns väldigt många yrken jag aldrig testat, faktiskt. Jag har inte jobbat på ICA, tillexempel.

Att jag skriver om detta just inatt beror på att jag läste en artikel i aftonbladet angående ökande sexturism till Brasilien. Fokus i artikeln är på barnprostitution, men annan sexhandel nämns också. Låt mig först, för att stämma i bäcken hellre än i ån, nämna att jag är emot all typ av handel med barn. Barn får inte ingå några som helst kontrakt, de bör inte arbeta och verkligen inte som prostituerade. Sex med barn, precis som all typ av trafficking och annan tvångssexhandel är fruktansvärda brott som jag önskar kunde bestraffas hårdare och ännu hellre helt motverkas från att någonsin inträffa. Nu till min poäng, som handlar om någonting helt annat, nämligen handel med sex mellan två "consenting adults".

Det finns mycket att säga om detta. Först och främst om synen på den prostituerade kvinnan som alltid varande (eller alltid icke-varande för den delen!) offer. Gärna då narkoman eller utnyttjad som barn. Nedan följer delar av min kommentar till ett av Sensuell Q Konsults inlägg om hur prostituerade genomgående blir belagda med munkavle av våra folkvalda, någonting som knappast kan kallas varesig demokratiskt eller ens samhällsekonomiskt vettigt, för den som vågar tänka i krasst logiska banor i ett så oerhört känsligt ämne.

"/.../

Det är sorgligt att vi inte har kommit längre, men hopp finns. Homosexuella har, till viss del, lyckats bli av med sitt stigmata. Det kommer alltid att finnas trångsynta människor som utgår ifrån ett föråldrat paradigm. Visst vet vi egentligen bättre idag än att göra nybörjarmisstag som att automatiskt prata om hur “alla” inom ett yrke måste må eller vad deras bakgrund måste vara?

Jag minns när jag som liten trodde att alla tandläkare var elaka människor som gillade att skada andra. Eller när jag trodde att alla poliser måste vara snälla. Det finns otaliga fördomar, en del självkonstruerade men än fler samhällskonstruerade. Men herregud människor (Alfa), vakna upp och dofta morgonkaffet! Livet är aldrig så enkelt som ni tror, människor är aldrig stöpta i samma form, verkligheten ser inte ut som det man ser på tv eller läser i tidningen. Blir någon förvånad över det längre?

Jag tror att prostituerade är lyckliga, deprimerade, knarkande, nykterister, sexmissbrukare, mödrar, mormödrar, döttrar, slalomälskande, lata, intellektuella, datanördar, matlagningsintresserade, frimärkssamlare och arbetsnarkomaner. Precis som flator, bi- och heterosexuella är (bögar är ju inte mödrr, mormödrar och döttrar, men annars funkar det för dem med). Sådetså.

Ska jag ha någon åsikt alls i frågan tycker jag det verkar relativt uppenbart, bara man skrapar lite på ytan, att det bästa för precis alla inblandade vore att legalisera prostitution på bordell. Läkarvård och därmed minskning av STDs, socialförsäkringar och minskad illegal och därmed undanskymd handel, men framförallt skulle det kunna ge mer resurser för att bekämpa vad jag anser bör vara illegal sexhandel, exempelvis med barn eller annat tvång. Märk väl att jag inte antar att illegal sexhandel skulle försvinna helt. Det vore en utopi.

Arbetsmiljöverket skulle få lite mer att göra, möjligen. Ni som inte vill legalisera prostitution, försök inte dölja det bakom välvilja för prostituerade. Berätta hur det ligger till, så slipper vi andra gissa! Är ni rädda för att era partners genast ska springa iväg och vara otrogna? Är ni rädda för att era barn ska bli horor? Det vore så mycket lättare att föra en konstruktiv debatt om alla förutsättningar för den kom fram i ljuset."

Härmed kommer jag även att lägga en permanent länk i min lista av inspirerande bloggar till henne, eftersom den är oerhört välformulerad, tänkvärd och inte minst för att det är viktigt att alla röster hörs. Det är lite för lätt att tycka när man inte vet, eller hur?

12 kommentarer:

Z sa...

Men är inte prostitution redan lagligt? Fast sexköp är väl förbjudet? Äsch, jag hänger nog inte med.

Hursomhelst håller jag med om att prostitution inte kan vara förbjudet. Då skulle ju polisen haffa folk som går på gatan, kanske vissa som öppet säljer sex på nätet, etc...

...MEN INTE de som ligger med rätt person för att få ett visst viktigt makt-jobb, showbiz-gig och så vidare.
Och vad kallar man det fenomen när någon gifter sig med en stenrik person, som denne någon egentligen inte gillar värst mycket?

Nej, värsta orättvisan skulle det bli. Och dubbelmoralen. Det finns så mycket r-vslickeri i vårt samhälle (pågår varje dag), som man lätt skulle kunna kalla dold prostitution.
Ursäkta mitt utfall.

Greenchili sa...

Z: Du har rätt angående "dold prostitution". Jag menar såklart att även köpet borde legaliseras, och handeln regleras så att alla kan tjäna på det. Det är dock inte för att det annars riskerar att bli orättvist som jag förespråkar en legalisering av torskarna och en möjlighet för sexarbetare att betala skatt som alla andra.

Samhällsvinsterna skulle bli stora. Sexförsäljarna skulle få tillgång till alla de fördelar andra arbetare åtnjuter, samtidigt som staten skulle få in sköna skatteslantar. På så vis skulle vi bland annat se en ökad trygghet för arbetarna, minskad sjukdomsspridning, frigjorda resurser från polis och socialförvaltning för att inrikta sig på de verkliga problemen som exempelvis bekämpning av prostitution under tvång , narkomanvård, bekämpning av handel med barn, hjälp åt dem med psykiska problem, hjälp åt den som frivilligt söker den osv.

Stor kram till dig Z, önskar dig en härlig vecka! / Chilin

beerbelly sa...

Det var onekligen ett seriöst inlägg. Vet inte om jag håller med om alla anlyserna.. alltså att det kommer bli så mycket bättre än idag.
Tror ändå att det vore en bra ide att legalisera.
Det stora problemet (enl mig) är människohandeln/slaveriet. Ska jag våga mig på ett skämt här.. svårt att skriva en kommentar utan..
Problemet med slaveriet gäller inte de som vill vara slavar och betalar för det förstås =).
Den handeln med människor och hallickar etc lär väl inte försvinna ändå?

I ett perfekt scenario med två vuxna, inga mellanhänder och där bägge är någorlunda vid sinnens bruk. Då är det märkligt att det ska vara olagligt.

Ha en superdag oavsett tungt ämne :D
Kram

Anonym sa...

Chili! :)
And a nice one back at you

Greenchili sa...

BB: Tack BB, hoppas din dag också blir fin!

Nej, problemen med hallickar och slaveri (trafficing bland annat) skulle tyvärr inte försvinna med denna nyordning. Däremot skulle mer resurser kunna frigöras och nyskapas för att hjälpa till att minska dessa förfärliga fenomen. Jag anser att det räcker att det blir lite bättre för någon (och inte sämre för någon) att legalisera, för att det ska vara motiverat med en förändring.

Jag håller självklart med om att slaveriet är ett problem som måste bekämpas med alla tillgängliga medel.

Z: =)

11 - Menea sa...

okej, så här kan det funka, i en värd där prostitution betraktas som ett hederligt jobb som man söker, går på interview och sen bli utvald att jobba med, har horer också rättigheter att bekämpa den konkurerande "svarta marknaden" och med det försvinner de uttalade problem som prostitution medför i vår värd,och alla blir glada.
kram

Anonym sa...

Finns förstås flera problem med detta. Om vi nu verkligen menar att prostitution är ett jobb som alla andra, med statligt övervakade bordeller etc., så borde man exvis kunna bli anvisad ett jobb som prostituerad av AF. SYO-konsulenter i skolan skulle kunna säga saker som: "Tja, dina betyg är ju inte mycket att ha fast du har ju en potentiellt penninggenererade bakdel, har du övervägt att börja sälja din kropp?".
Jag tror inte speciellt många (någon?) väljer det som kallas världens äldsta yrke ifall det finns något annat rimligt alternativ till inkomst. Jag tycker inte det är vilket yrke som helst. Jag skulle t.ex. inte vilja att mitt barn blev prostituerad, oavsett hur "consenting" och vuxen han än kommer bli. /Thomas

Z sa...

Håller med anonym. Prostitution är inget jag gillar alls, önskar att det inte fanns, men jag kan inte se något förbud, som sagt:
Man jagar då fel personer.

Anonym sa...

Hej du!
Egentligen håller jag inte alls med, men det skulle bli alltför långrandigt att dra i ett kommentarsfält. Men OM vi nu säger att vi legaliserar sexköp, är jag inte övertygad om att det skulle innebära att barn i lägre utsträckning efterfrågades. Sorgligt nog. De som köper sex av barn, gör det förmodligen för att de är intresserade av barn i sexuellt hänseende. De har redan överträtt sådana tabun att jag inte kan tolka det som annat än starka och väldigt sorgliga begär. Fast å andra sidan, kan man rädda en handfull från detta öde så....

Haha, en annan sak. En mig närstående, typ han jag är gift med var på företagsresa vid tillfälle. När de om aftonen skulle ut och roa sig blev de anvisade ett hak där man även kunde tillfredsställa de mer köttsliga sidorna. Det var by the way VDn på makens företag som önskade luftning. Maken blev förfärad - det verkar inte riktigt vara hans tekopp. När jag berättade om detta då jag studerade sexologi var det måååånga kvinnor i församlingen som inte kunde tro att det var sant. Svenska affärsresenärer!!! Men inte då...... Så det skulle nog vara bra för somliga att få upp ögonen. Ha! Nu blev det långrandigt iallafall.

Greenchili sa...

Anonym: Vilken tragikomisk tanke :) Nej, jag skulle inte heller önska att Syokonsulenter anvisade prostitution som yrkesval.

Z: Jajamensan.

Ulrica: Nja, poängen med detta är inte i första hand att minska utnyttjandet av barn, även om jag gärna skulle se att så skedde på något sätt. Å andra sidan bör det frigöras resurser och faktiskt tillkomma några, ifall polis och socialtjänst har annat för sig än att kontrollera då lagliga sexköp stup i ett, samt nya skattemedel inkommer då sexförsäljare kan få betala skatt. Som många vill! Då kunde det möjligen anställas en extra polis eller två, som förhoppningsvis kunde jaga de skurkar som vi inte vill ska gå på våra gator.

Att legalisera sexköp mellan "consenting adults" skulle, anser jag, underlätta livet för sexförsäljarna, minska smittspridning, öka tryggheten både genom reglering och socialförsäkring, samt som sagt frigöra resurser som jag anser nu används felaktigt.

Stor Kram till folket!

la linda sa...

det här är en jättesvår fråga men jag är nog beredd att hålla med. genom att förbjuda så straffar man snarare kvinnan som kanske av en eller annan anledning valt att göra det där. det är som sagt lätt att fördöma en värld man själv inte förstår sig på eller har inblick i. se gärna mitt gamla inlägg: http://dudagbok.blogspot.com/2007/11/att-tjna-sitt-dagliga-brd.html

Greenchili sa...

La Linda: Ja, det är en svår och komplex fråga i det stora hela. Håller med dig om att man bara försvårar för de som arbetar, faktiskt utan att göra mycket nytta i övrigt. Att ändra lagen så som jag och många med mig föreslår skulle inte göra det sämre för någon, men öppna upp för möjligheter till förbättringar för många.

Intressant! Ska läsa inlägget. Kommenterar där :) Kram!