måndag 5 maj 2008

L-word

På vardagskvällarna, och på de ovanliga helgkvällar då varesig dottern eller mr cutey cute är hemma, hyr jag romantiska komedier och dricker rödvin. Ibland är jag ensam, ibland tittar jag med en tjejkompis. Oftast är de lätta att förutse. De slutar alltid lyckligt och oerhört romantiskt.

Ibland, som ikväll, undrar jag varför jag tittar på romantiska snyftkomedier. Är inte de mest till för singlarna? Kanske jag saknar romantiken, fast mr cc är fin på så många sätt. Visst gör han goda försök, köper blommor för att göra mig glad eller säger "älskling" ibland. Tyvärr är han snabb att påpeka att det bara är för min skull. För att jag ska bli glad, inte för att han egentligen menar det, eller? Det är väldigt, väldigt sällan som han yttrar L-ordet och då alltid med ett äcklat uttryck. Usch, kärlek! Som om han gick i förskolan fortfarande, ni minns den tiden då tjejerna fortfarande jagade killarna med pussar och killarna ännu inte drabbats av hormonchocken i tonåren. Jag tror ju att han älskar mig ändå, men jag kan inte hjälpa det om jag saknar romantiken.

Om han älskar mig, varför är då ordet så laddat och svårt? Efter tre år börjar jag undra lite. Over and out.

9 kommentarer:

beerbelly sa...

Trevligt med lyckliga slut förstås. Kollade en del sådana filmer men tröttnade på att se alla perfekta personer med problem..
Känslor är ett snårigt område som bäst. Jag försöker undvika dem och lyckas rätt bra så jag är ingen hjälp där. Tror säkert han gillar dig men kanske inte är så bra på att prata om det.
Hoppas du har det bra.
Kram

Greenchili sa...

Perfekta personer med problem, ja :) det var en bra beskrivning BB! Kanske han också försöker undvika dem...vad vet jag. Han är toppen iallafall och jag ska inte klaga över petitesser. Men det är klart att ibland undrar jag om det ligger någonting hemskt bakom att han har så svårt för det där.

Det är ju lite skillnad jämfört med mitt äktenskap, kan jag säga. Då brukade jag köra med "han slår mig ju inte åtminstone", eller "han är iallafall inte alkis eller narkoman" som ursäkt för att stanna kvar. Med mr cc har jag alla skäl att vara lycklig! Kram

beerbelly sa...

Verkligen kul att du har det bättre än så nu!
Kram

la linda sa...

jag älskar romantiska filemr, för mig fyller de absolut ett behov av romantik i mitt liv som det annars är lite brist på. men det här med att han inte kan ge dig exakt det du kanske hade önskat, det är klart det är jättejobbigt, men dessvärre vanligare än man tror. jag vet "fall" där det bottnar sig långt tillbaka till barndomen, men det kanske inte vore fel att prata om ämnet..? (jag är väldigt mycket för att prata om allt man känner och tycker) kram.

Nollan sa...

Romantiska komedier kan vara den perfekta verklighetsflykten ibland, lyckliga slut till trots eller kanske just därför. Det där med L-ordet är knepigt. Men det viktiga är väl att bekräftelsen finns där på ett eller annat sätt. Hoppas ni har hittat era. Fast man få klaga på petitesser, iaf lite ibland :)
Kram

Anonym sa...

det är nåt..medn dessa romantiska filmer..lyckliga slut och massor av kärlek...tror vi tjejer behöver!!!! det emellanåt..lite mer än killar då...framför allt behöver man höra att jag älskar dig, det tror jag gäller för båda könen faktiskt(sen får killarna protestera bäst dom vill)
kram till dej

Greenchili sa...

BB: Ja, jag har haft tur. Hoppas du har det fint!

La Linda: Heh..prata =) I think I've got that part covered :P Tack för fina ord.

Nollan: Det är klart, ibland kan man också bli inspirerad av dem och själv skapa lite mer romantik. Allting är ju inte upp till mannen! Jo, jag får bekräftelse av honom på andra sätt =) Hoppas du har det bra, får börja ta tag i att läsa andras bloggar igen snart. Är bara lite mycket i skolan just nu.

Bittan: Hej och välkommen, vad kul att du hittat hit! Åtminstone tror jag att man behöver känna att kärleken finns där, även om man kanske inte får höra just de orden. Det tog mig ett tag att komma på att han faktiskt inte måste säga det för att känna det. Sen får man akta så att man inte läser in för mycket, män brukar ju annars vara relativt raka i sin kommunikation (i genomsnitt). Blir ju mer än lite trist om man "gått och trott" att han älskat en och han sen inte gör det. Klart att killar också behöver få veta att de är älskade, det skriver jag lätt under på! Kram till dej också :)

Z sa...

Ni kan ju kompensera med gullespråket eller liknande. 'Gulle-snutten' kanske är ett ord som, i viss mån, ersätter "Jag älskar dig"?

Greenchili sa...

Z: Nja. Älskling betyder inte nödvändigtvis "Jag älskar dig". Det har väl blivit lite urvattnat... fast jag tror nog ändå att man märker om man är älskad, utan att ord nödvändigtvis behövs :)