onsdag 21 maj 2008

Bra idé - dålig idé

Först måste jag få ställa en retorisk fråga. Vad är det som flyger i mina grannar vid nio på kvällarna, som gör att de måste smälla i dörrar och flytta möbler, spela musik och skrika? Högljudda "diskussioner" föres lämpligen på dagtid, tack!

Jag börjar misstänka att den lägenheten är jinxed. Folk bor inte kvar där särdeles länge och de som bor där är alltid...ovanligt nattpigga (nu var jag diplomatisk). Alla andra i huset är så försynta så. Faktiskt har jag vid flera tillfällen kommit på mig själv med att tro att det finns en lägenhet till här, en hemlig en som ingen känner till där det bor en trollfamilj.

Nu var det inte alls detta jag tänkte skriva om, egentligen. Här kommer en liten punktlista med bra, respektive dåliga, idéer.

Bra idé*:
  • Plugga till tentan i god tid.
  • Planera sin tid lagom mycket.
  • Träna regelbundet.
  • Äta varierad och sund kost.
  • Städa ibland.
Dålig idé**:
  • Hälla vatten över grenuttag (ger visserligen spännande, elektriska ljud. Men ändå).
  • Göra allt utom att plugga när man har tre tentor på två veckor.
  • Tappa mobilen på bussen.
  • Tappa mobilen på en buss till efter att man fått tillbaka den. Samma dag.
  • Glömma tvätt i torkrummet.
  • Sträckläsa en bok*** hela natten när man måste upp nästa dag.

*Egentligen har jag inga bra idéer. Det där lät mest som sunt förnuft och förmaningar jag hört av någon annan. Att det bör vara bra idéer antar jag bara genom att testa motsatsen. Detta är alltså en kontrafaktisk lista. Motsatsen till ibland är "ytterst sällan", om någon nu undrade.

** Den här listan är idel egna erfarenheter, massor av "don't try this at home kids, cause I did and look where it got me". Jag har inga "gör såhär istället", tyvärr, bara en massa "no no".

*** Det är väl ingen som i sina vildaste fantasier får för sig att det skulle vara skolrelaterad literatur?? Menar väl det.

6 kommentarer:

beerbelly sa...

Grannar är sällan annat än problem.
Hehe nej det var nog inte kurslitteratur :)

Jag håller nog med om bra och dåliga idéer med.

Hoppas du får en bra dag med lite lagom stress.
Kram

la linda sa...

jag lider med dig men försök att börja för sedan blir d så mycket stress och press och kaos. jag har fortfarande kvar stresseksem på mina ögonlock efter mina två tentaveckor, och det är inte kul att bli påmind om varje morgon när jag tittar mig i spegeln. nej, försök samla ihop dig, om än bara en smula, nalla lite på kurslitteraturen och släng bort tankar som städning osv, det är oftast bara undanflykter. känner igen det där :) det kommer gå bra och det är bra mycket mindre att läsa in om man delar upp tentorna på nga dagar än streckläsning i sluttampen. stor puss.

Anonym sa...

Nej, det är aldrig kul med grannar som stör om kvällarna. Då ska man sova....eller?

Dålig idé:
stoppa handen i en brödrost när den är igång och tycka att det känns skönt =-)

Nollan sa...

Allt är relativt och hjälp så tråkigt livet vore om man bara följde punkterna på bra-idé-listan! Men visst under vissa omständigheter är det troligen klokt att åtminstone följa några.
Hoppas boken var bra, nu när du ändå läste den ;)

Kram

Z sa...

En god idé vore kanske att protestera mot FFRAs avlyssningsförslag;)
17 juni tas beslutet i riksdagen

Greenchili sa...

Hehe nu har jag så mycket att plugga så jag hinner inte ens blogga :P

Fast jag har begränsat mig lite vad gäller antalet, så jag är nere i bara en tenta i taget. Skönt.

Ska kolla in det där vid tillfälle Z, garanterat efter den 5:e men före den 17:e :)

Kramar till alla // Chilin