torsdag 13 mars 2008

Lycka kan vara...

Det kan vara många saker; Att komma hem och alla kläder i klädkammaren är sorterade, kategoriserade och de som ska säljas fotograferade. Klädkammargolvet är dammsuget och rent. Eller när mr cutey cute läser saga för lillan, visar henne kort-trick och kortspel och samtidigt lär henne att räkna addition/subtraktion på ett särdeles pedagogiskt sätt. Kanske att när dagen är slut se honom ligga och läsa med fundersam min och lillan sova sött i sin säng, alldeles bekymmerslös. Lycka kan också vara att fälla några tårar varje gång jag läser "Flickan med svavelstickorna".

Lycka kommer i många former, storlekar och förpackningar. Jag har tur som är medveten om den när den infinner sig.

6 kommentarer:

beerbelly sa...

Skön läsning. Helt sant. Lycka handlar nog mycket om att vara medveten om den. Nöjd och lycklig :)
Ha en suverän kväll och dag imorgon!
Kram

Nollan sa...

Fina och kloka ord. Har svårt att tänka mig något mer sorgligt än att inte kunna känna igen lycka där den finns. I stort eller smått. Det är en lycka att kunna känna lycka!
Kram

Greenchili sa...

BB: Ja, jag tror också man måste vara medveten om den för att det ska vara någon mening. Hoppas du fick en fin kväll och att dagen börjat bra! Kram

Nollan: Det påminner mig om en annan HC Andersen-saga, den om Granen som inte uppskattade sin ungdom och hälsa förrän den varit julgran och blev satt i ett hörn på vinden för att vänta på att bli ved. Lyckliga stunder finns överallt, men tidpunkten då vi uppskattar dem varierar. Kram :)

11 - Menea sa...

lycka kan oxå vara att ha en vän som dig,puss

Anonym sa...

Tack för ett behagligt inlägg... lycka är att dofta på sovande barn, klappa frusna små fötter och skratta så man kiknar åt något bajsskämt, invirad i en fleecepläd :)

Greenchili sa...

Älvan: Ja, vänskap som vår är lycka!

Hosanna: Åh...sovande barn... ja, det är stunder av lycka :)