söndag 9 mars 2008

En bok om frid

Kiropraktorn jag går till är alltid så lugn. Fick låna en bok av henne om vår inneboende frid/nåd*. Jag har aldrig läst en bok så sakta, så noga, så avslappnad i kropp och själ. Den talar om för mig att det är bra att inte kämpa, att man ska låta sig själv lyckas utan ansträngning**. Det köper jag gärna.

Har aldrig tillåtit mig själv att sitta och äta äpple på en gräsmatta under en stor ek***. Det har verkat så improduktivt. Jag börjar tro att jag haft fel inställning och ingenting gläder mig mer.


* Hur översätter man "grace" till svenska egentligen?
** Då har jag ändå bara läst första kapitlet, jag som annars slukar böcker på en gång. Gissa om jag ser fram emot att läsa resten!
*** Min uppfattning om höjden av avkoppling och därmed lathet (ja, jag vet).

13 kommentarer:

beerbelly sa...

Verkar konstigt. Hoppas det funkar ändå. Jag tror nog mer på att man måste kämpa för att få saker/möjligheter. Däremot får man inte vara så stressad etc att man inte ser möjligheterna när de dyker upp. Så lite smart kanske det är.
Sitta under en ek verkar helrätt. Kanske inte alltid men ibland.
Ha en bra söndag!

Nollan sa...

"Icke-görandet" är en konst i sig, väl värd att övas. Äta äpple under en ek låter som en början. Har själv ägnat helgen åt att bla läsa Kabat-Zinn och reflektera över just värdet i "icke-görandet". Antar att göra inget också är att göra något. Med hopp om inre frid :)
Kram

Greenchili sa...

BB: Tror att de flesta lider av duktighetssyndrom (kanske bara gäller kvinnor?), och har svårt att någonsin koppla av. Har du tänkt på att när man skriver på tangentbord eller kanske spelar piano går allt mycket bättre om man inte tänker på vad man gör? Lite det som är poängen här, kämpa mindre, låt dig lyckas - du kan ändå!

Nollan: Den har jag aldrig läst. Rekommenderas?

Inre frid... en vacker dröm :)

Kram

beerbelly sa...

Nej jag tror inte det gäller bara kvinnor. Kanske ser ut på lite olika sätt bara? Du har nog duktig mamma press tex. Gissar jag. Den biten har inte jag :)
Ha det gött ikväll. Inre frid och allt!

Nollan sa...

Jon Kabat-Zinn är mannen bokom mindfulnesskonceptet (medveten närvaro på svenska). Boken jag läser heter "Vart du än går är du där". Mindfulness bygger ju mycket på grunderna i meditation men jag tycker att han presenterar det hela på ett ganska pragmatiskt sätt. Avmysifierat och fritt från allt religiöst. Lättillgängligt och med många exempel på hur det kan fungera i vardagen. Jag har varit lite skeptisk till konceptet, mest för att jag anser att det är gammal skåpmat i ny förpackning. Samtidigt tilltalar grundtanken mig, mycket av Basal kroppskännedom (BK) som är min grund bygger också på medveten närvaro och ett undersökande men ickevärderande förhållningsätt. Har inte läst klart boken men tycker så här långt att den överraskat positivt om än den känns ganska basal.

Nollan sa...

avmystifierat skulle det vara :)

Nollan sa...

Får jag fråga vad det är för bok du läser? Nu ska jag sluta spamma din blogg, ursäkta :)

Greenchili sa...

BB: Finns säkert killar med duktighetssyndrom också, möjligen har de då haft jämlikhetstänkande mödrar med felslut? :P Kram

Nollan: Spamma på du, det är ju vettiga saker du skriver :)

Boken heter"Freedom Is - Liberating your boundless potential" och är skriven av en författare som heter Brandon Bays. Såhär i kapitel tre har den visserligen religiösa bitoner (Gud nämns), men jag tycker ändå att huvudmeningen är att låta "mig" sköta jobbet och låta vetot ("jaget") ta det lugnt en stund. Man kan ju läsa boken som ateist, som jag gör, och tolka utifrån det.

Påminner mig om att tipsa om en bok jag läst, "Märk Världen" av Tor Norretranders (ska vara danskt ö där). Helt underbart upplysande bok om bland annat perception, jaget, miget och medvetandet.

Rekommenderas varmt, boken har ingen religiös underton alls ifall man bryr sig om sådant.

Nollan sa...

Nørretranders "Märk världen" är en underbar bok, kan bara hålla med dig om det. Han har också skrivit "Världen växer - en bok om slumpens historia", inte lika bra som ovanstående men läsvärd. Gillar du Nørretranders kanske du också skulle uppskatta fysikern Peter Nilsons "stjärntriologi" (stjärnvägar/rymdljus/solvindar), om du inte redan läst den.

Brandon Bays är väl mannen bakom resanterapin, som jag egentligen inte vet så mycket om. Jag har inte läst något skivet av honom, men det kanske är tid för det.

Böcker är kul och jag tar alltid tacksamt emot lästips :) Att jag kommenterade avsaknaden av religiösa perspektiv i Kabat-Zinns bok var mest därför att han själv påpekar att meditation och religion (Buddhism) inte behöver vara sammma sak, då de oftast förknippas med varandra.

Anonym sa...

Lyckas utan ansträgning ja, det kan jag kanske köpa till viss del. Beroende på vad det är man önskar lyckas med. Vissa områden kanske lämpar sig bättre för detta än andra tänker jag mig. Och med en annan ram för vad som är det goda livet. Kanske.

Jodå, nötter och ost är grejtans mat (apropå ngt helt annat). Men på min näthinna har dietisthövdingen fastnat, och ideligen repeteras hennes uttalande om att det kommer att säga "pang i lilla hjärtat". Hon var med i något debattprogram härförleden. Brieosten ligger väl lite pyrt till i sammanhanget.

Greenchili sa...

Nollan: Tack för alla tips, jag har inte läst någon av de andra böcker du nämner.

Vet ingenting om Brandon Bays mer än att hon är kvinna. Borde förmodligen undersöka hennes bakgrund lite mer innan jag ger mig på fler böcker :)

Hoppas du får en god natt!

Ulrica: Kanske det, kanske. Men jag tror fortfarande att de flesta av oss skulle klara i princip allting bättre om vi inte ansträngde oss fullt så mycket. Eventuellt.

Nötter har väl aldrig bedömts som dålig mat för hjärtat, vad jag vet. Men visst, brieost kanske inte är det allra bästa i för stora mängder. Du får väl försöka balansera kosten lite? Träningen verkar gå bra iallfall :)

Ta hand om dig!

11 - Menea sa...

idag har jag haft en 10cm lång slang med temperaturdetektor instoppad i min anus medan jag cyklat och sprungit i 55+ grader tillsammans med fina brandingenjörer...som oxå haft slangen stickandes i deras prostata...vem är avslappnad? Även utan boken...hahahaha
slå den du

Greenchili sa...

Älvan: Det där låter inte så bekvämt. Kan man koppla av då får man nog vara rätt skicklig haha =D