måndag 12 november 2007

Respekt

Eftersom jag nosade på ämnet trohet i förra inlägget kan det vara på sin plats att diskutera även respekt inom relationen. Trohet, dvs att hålla överenskomna (sexuella?) gränser, är en naturlig del av det förstås. Respekt är någonting större.

Ett ganska populärt sätt att definiera respekt är genom att berätta vad det inte är. Exempelvis så är det inte respektfullt att avslöja förhållandeinterna (ja, man kan skriva så, jag gjorde det just) hemligheter och svagheter. Om min kille har svårt att få stånd lär det vara respektlöst att sprida ut det till allmänheten. Var går gränsen? Får jag berätta det för min bästis? Kan jag nämna det i förbigående på fyllefesten till min föredetta klasskamrat?

Att lura sin partner på olika sätt kan inte heller betraktas som respektfullt. Här kommer också tilliten in. Vad som räknas som lögn (vit eller grå eller svart) är relativt individuellt och det kan vara nog så viktigt att vara säker på att man använder ungefär samma måttstock som sin tilltänkte partner. I annat fall kommer tilliten att få sig en törn, förr eller senare.

Ömsesidig respekt och tillit är basen för ett sunt och långlivat förhållande. Behandlar någon part den andre respektlöst eller sviker tilliten är det svårt att reparera och kan få till konsekvens att förhållandet ganska snart havererar.

The End?

Inga kommentarer: