lördag 24 november 2007

En köpfri dag

"Varje år i november firas En Köpfri Dag (Buy Nothing Day) världen över av miljoner människor som har fått nog av shopping- och konsumtionshets. Det är en internationell fest och samtidigt en kampanj som syftar till att väcka medvetenhet om konsumtionsmönster världen över, och visa på alternativ. Välkommen att delta du också!" Klippt från Facebookgruppen En Köpfri Dag

I Sverige är den dagen idag, lördagen den 24e Nov.
Äntligen någonting jag kan vara med och stödja. Idag ska jag inte genomföra en enda betalning, inte ådra mig några skulder och inte bli bjuden på någonting som kostar pengar. Min enda konsumtion kommer att bestå av mat som inhandlats tidigare i veckan samt internet jag betalar fast pris för ändå. Ska vi hårddra det så blir det ju en viss konsumtion av el och vatten. Men visst måste det märkas om tillräckligt många sitter hemma en lördag?

7 kommentarer:

beerbelly sa...

Hmm jag fattar inte riktigt syftet ändå?
Jag tycker det är helt ok med att inte köpa något en dag dock.

Hoppas du får en lugn och skön dag och att tvätten går bra med :)

Greenchili sa...

Syftet är att helgen efter Thanksgiving är den största shoppinghelgen i USA, där många förköper sig och skuldsätter sig upp över öronen, vilket gör att om de istället inte handlar och kanske tänker efter en stund kan ekonomin faktiskt gynnas. Jag kan ha fel.

För Sveriges del finns det säkerligen all anledning att se över om det finns en bättre dag att välja. Å andra sidan är det förmodligen inte fel att ha en shoppingfri dag ändå :)

Tack, det är planen, ha en mysig dag du med!

beerbelly sa...

Ok då fattar jag nog. Vet inte om det gynnar ekonomin men förhoppningsvis flertalet människor. Ännu bättre kanske :-)

Hoppas också på mysig dag. Ska hem och hjälpa modern lite sen får vi se.

Kollar förbi att du sköter dig senare/imorgon ;D.

beerbelly sa...

Hur har det gått tro?
Jag klarade mig nästan .. köpte pepparkakor+blåmögelost och hyrde en film. Hade ju tråkigt .. och glömde.

Greenchili sa...

Ajdå :) Jo, för min del gick det utmärkt! Det går lika bra med tv-film när de sänder "Soldier" på kanal 6 och "Taxi" på kanal 3, tänkte jag. Tyvärr fick jag den obehagliga överraskningen att det var den amerikanska och inte den franska "Taxi". Det fick bli ett par shower av Eddie Izzard istället, accompanjerade av mitt vita matlagningslådvin Mauro. Inte lyx, men helt ok.

beerbelly sa...

Eddie Izzard är verkligen rolig så det låter inte som ett nerköp.
Lyx och lyx. Gott och mysigt funkar :).
Ha en bra dag idag med.

Anonym sa...

En dag utan kommers? Vår överkonsumtion bygger upp U-ländernas ekonomi och gynnar därmed en utveckling av fred och välstånd - vi köper där det är billigast och bäst allt enligt den liberala teorin och det är den enda moral vi behöver för att förbättra världen. Varför sabba ett prefekt koncept?

Är damen en endags kommunist?