tisdag 29 april 2008

Våldtäkt handlar inte om sex

Våldtäkt är förvillande likt en sexuell handling. Faktiskt så lik att människor misstar sig, och innerst inne tycker att "den där tjejen* borde haft vett att inte gå klädd sådär" eller "hånglade hon upp honom innan så visste hon väl vad hon gav sig in på". Ingen är förvånad, detta är en frekvent förekommande syn, och de som inser hur fel detta låter och hur galet det blir när man skuldbelägger offret försöker frenetiskt få upp frågan, belysa den och få andra att inse att det inte alls är offrets fel. Tyvärr verkar det inte gå fram, när var femte ung anser att kvinnan i vissa situationer får "skylla sig själv". Varenda människa inser ju att vissa beteenden är behäftade med risk! Klär jag av mig naken på stan mitt i natten och i det värsta området är det säkert att likställa med att be om det. Gå i fel område vid fel tidpunkt med fel attityd, så är det samma sak som att begå självmord. Eller? Våld anses ju kunna provoceras, så varför inte våldtäkt?

En stor del av problematiken ligger i hur vi ser på våldtäkt som handling, samt hur det definieras i svensk (och internationell) rätt. Kort sagt är våldtäkt enligt svensk lag att man med vilje (uppsåt) använder våld eller hot om våld för att tilltvinga sig samlag. Varför är då detta problematiskt?

Jag skrev i rubriken att det inte handlar om sex. En kvinna kan klä sig utmanande, hångla upp någon och gå hem till honom i syftet att ha sex - och ändå bli våldtagen! Sätt er själva i situationen om det är svårt att förstå. Vissa saker kanske du inte vill gå med på att göra, du kanske inte har lust att göra saker i en viss takt, eller du kanske inser att om vissa saker stoppas in för snabbt på något ställe riskerar du att gå sönder. Ska det vara okej att göra vad som helst med dig bara för att du ville göra någon del av sakerna?

Män våldtar inte för att de är kåta, inte i första hand. Det finns mängder med böcker på området.

"Förövare beskriver ofta sig själva som maktlösa och att de upplever känslor av vanmakt något som till slut måste få utlopp vilket i de här fallen handlar om våldtäkter." (Kwarnmark, E., & Tidefors Andersson, I. (1999). Förövarpsykologi. s 66-67 Stockholm: Natur och Kulturs.)

"Många av dessa mäns relationer till känslomässigt betydelsefulla
personer är konfliktfyllda. Den vrede och förbittring som växer ur
dessa relationer kommer att flyttas över på andra. Våldtäktsoffret
blir måltavlan för förövarens hämndlystnad. Hämnden offret
utsätts för är en handling som utlösts av något som offret inte har
del i" (Hedlund, E. (1989). Med könet som vapen och värn. s. 29 Stockholm: SESAM ).

Makt. Han tar makten. Det handlar inte om sex.

*Det är ovanligt att kvinnor våldtar, men även män blir våldtagna - det får vi inte glömma; får män som blir våldtagna också skylla sig själva?

4 kommentarer:

beerbelly sa...

Jag har ingen direkt åsikt. Håller med om att det är en anmärkningsvärd procent som anser att offret får skylla sig självt dock.
I övrigt finns det inte så mycket som jag kan lägga till tidigare diskussioner.
Ha en bra kväll!
Kram

Z sa...

Mest handlar nog våltäkt och andra våldsbrott om att man vill göra en glad människa förstörd och ledsen. En störning/sadism, helt enkelt.

Jag tror att det är exakt samma mekanismer (fast i ANNAN magnitud), som vid mobbning:

En eller flera individer samlas för att göra någon ledsen. Att ta bort leendet från hennes läppar: Det är målet.

Bra inlägg, förresten.

Anonym sa...

Undrar varför någon så sällan tar upp att det handlar om makt och förtryck och inte sex?

Är den samlade okunskapen bland svenskar så stor? Tydligen. Det är tragiskt.

Må bäst!

Greenchili sa...

BB: Tycker inte någon ska skylla sig själv alls - helt oavsett omständigheter - så jag håller med om att det är en anmärkningsvärd andel som anser att kvinnan har del i skulden. Kram :)

Z: Tack!

Ja, som min gode vän Emil påpekade idag så är varesig ålder eller utstyrsel någon större del av våldtäktsmannens kriterier då han väljer offer.

För egen del har jag inte alls svårt att likställa våldtäkt med grov misshandel och i vissa fall tortyr. Om jag själv får välja blir jag hellre slagen halft fördärvad än våldtagen med risk för både det ena och det andra. Hu *rysa*. Både ren misshandel och våldtäkt ger ofta väldigt svåra bestående psykiska men, även om de fysiska läker - vilket de inte alltid gör, tyvärr.

Tomas: Välkommen hit!

Ja du, den som det visste. Jag tror att det till viss del har att göra med retoriken. "Han tvingade till sig sex" osv. Talade med min gode vän Emil om detta (det var ett långt samtal) och han sa att en av hans vänner tyckt att våldtäkt inom äktenskapet var helt ok. Jag misstänker att folk som säger så inte har den blekaste aning om vad våldtäkt faktiskt innebär. Eller jag hoppas det iallafall, annars är de onda.