lördag 6 december 2008

Reinfeldts svammel - mer finanstrams

Nu blommar löken, och då menar jag inte hyacint och amaryllis. I vanliga fall kan jag tycka att alliansen gör ett jämförelsevis bra jobb, men idag blir jag lite tjurig på dem. Nu ska vi tydligen dra vår del av lasset genom att köpa svenskt i jul. Man får alltså tänka sig för extra noga när man planerar inköpen. Man ska inte få julklappar som det står "Made in china" på, säger Reinfeldt, för då har man inte gjort mycket för att säkra jobben i Sverige anser han. Är det verkligen på det lilla viset?

Jag är den första att erkänna att det är bra med färre transporter, närproducerat och närodlat. För miljön och i förlängningen för en hållbar ekonomisk utveckling. Däremot vill jag inte alls påstå att det inte nyttar någonting till att handla importerat för ekonomin på kort och medellång sikt. Ska handeln, och därmed alla dess anställda, överleva så måste vi köpa även importerade produkter. Tror Reinfeldt att bil- och byggsektorerna blir gladare av att vi köper en svensk spa-weekend eller biobiljetter i julklapp till varandra?

Men vad kan vi då göra för att bidra till svensk ekonomi? Jag har ett handfast tips; låt bli att handla på nätet eller se åtminstone till att företaget är situerat och skatteskyldigt i Sverige. Åk inte utomlands för att julshoppa. Ha en buffert, men lägg inte onödigt mycket pengar på hög. Pengar som står stilla gör ingenting för ekonomin alls.

I artikeln nämns också att Reinfeldt anser att det inte alls vore bra med extra transfereringar till exempelvis studerande och barnfamiljer inför jul. Jag må vara hur partisk som helst, men jag ser inte att det skulle bli ett problem. Han påstår att vi då skulle få lida av neddragningar senare. Nu undrar jag; vem konsumerar mest på marginalen? Låginkomsttagare eller de med stora hus (som kommer att kunna dra mest nytta av det nya rotavdraget och därmed få mer pengar över). Gissa! Inte är det rike knösus som konsumerar mest. De pengar som går till de resursfattigaste kommer in i systemet fortare, vilket ger multiplikatoreffekter som vida överstiger de som rotavdragen kommer att skapa. Mer pengar som skvalpar runt* ger fler och tryggare jobb, ger staten bättre ekonomi i det långa loppet och gör varenda människa glad.


* dvs köp -> företag betalar ut lön och behåller anställda -> skatt till de offentliga utgifterna -> löntagarna konsumerar och betalar skatt -> runt, runt i systemet igen

2 kommentarer:

Nollan sa...

Jag är en dålig medborgare. Säkrar antagligen inga svenska jobb så här till jul. Rymmer utomlands och flyger inte ens med ett svenskt bolag. Köper jag något blir det antagligen inte made in Sweden. Skäms på mig! (Fast mest skäms jag över den lååånga flygresan som inte är bra för miljön - sådan är jag, Fredrik Reinfeltd) Å andra sidan lär det väl inte vara made in China heller om det nu kan räknas till pluskontot?

Greenchili sa...

Ja, Reinfeldt måste få många sömnlösa nätter på grund av dig. Undrar förresten hur han själv tänker fira jul. Tror någon att han ska leva som han lär?

Egentligen är det mest sorgligt. Det som verkligen fungerar är att de satsar mer än sina fjuttiga extra 8 mdr, inte att de försöker skrämma oss till att förändra vårt köpbeteende. Jag är övertygad om att med det kortsiktiga perspektiv man arbetar med, skulle det få bäst effekt.

Därmed inte sagt att jag tycker att kortsiktigt perspektiv är helrätt i sammanhanget...